Bazı Alacakların Yapılandırılması İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi
Tarih : 30.04.2021
Sayı : 2021/21
Konu : Bazı Alacakların Yapılandırılması İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi
1- Kanun Teklifinin Kapsamı:
30.04.2021 tarihi itibariyle kesinleşmiş borçlar ile beyana dayalı vergilerde bu tarihe kadar verilen beyannameleri kapsayan düzenlemenin yasalaşması halinde, 31 Ağustos 2021 tarihine kadar başvuru süresi öngörülmekte olup, 15 maddeden oluşan kanun teklifi aşağıda belirtilen ana başlıkları kapsamaktadır.
Kanun teklifinin yasalaşması halinde; uygulamaya ilişkin usul ve esaslar ilgili kurumlar tarafından çıkarılacak tebliğlerle belirlenecektir.
- Kesinleşmiş borçlara yeniden yapılandırma imkanı,
- Kesinleşmemiş ve dava safhasında olan tarhiyatlara yapılandırma imkanı,
- İnceleme ve takdir safhasında olan tarhiyatlara yapılandırma imkanı,
- Matrah artırımı imkanı,
- İşletme kayıtlarının düzeltilmesi ve stok affı imkanı,
- İşletmede kayıtlı gayrimenkullere ve ATİK’lere yeniden değerleme imkanı,
- Kredi, senet ve çek borçlarını ödeyemeyenlere, belirli şartlar ile sicil affı imkanı,
I-KESİNLEŞMİŞ ALACAKLAR
a)Vadesi geldiği halde ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunan vergilerin ödenmemiş kısmının tamamı ile bunlara bağlı feri alacaklar yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın ödenmesi şartıyla feri amme alacakları ile aslı bu kanundan önce ödenmesi koşulu ile asla bağlı vergi cezaları ve buna ilişkin gecikme zamlarının tamamı,
b)Vadesi geldiği halde ödenmemiş veya ödeme süresi geçmemiş bulunan vergi aslına bağlı olmayan vergi cezaları ile iştirak nedeniyle kesilmiş vergi cezalarının %50’si ile Yİ-ÜFE hesaplanan tutarın ödenmesi şartıyla %50’sinden vazgeçilir.
c)Vadesi geldiği halde ödenmeyen idari para cezalarının tamamı ile bunlara Yİ-ÜFE hesaplanan tutarın ödenmesi durumunda cezaya bağlı feriler alınmaz.
II-KESİNLEŞMEMİŞ VE DAVA SAFHASINDA BULUNAN ALACAKLAR
a)İlk derece mahkemelerde dava açılmış veya dava açma süresi geçmemiş alacaklar
-Vergi aslının %50’si+Yİ-ÜFE hesaplanan tutar
b)İstinaf veya temyiz süresi geçmemiş ya da karar düzeltme yoluna başvurulmuş veya süresi geçmemiş alacaklarda en son kararın;
-Terkine ilişkin olması halinde ilk tarhiyata konu alacağın %10’u ile Yİ-ÜFE bulunan tutar,
-Tasdik veya tadilen tasdike ilişkin kararda tasdik edilen tutarın tamamı terkine ilişkin kısmın %10’una Yİ-ÜFE eklenmesi suretiyle bulunan tutar,
-Verilen en son kararın bozma kararı olması halinde 1. Fıkra hükmü kısmen onama kısmen bozma kararı olması halince 2.fıkra hükmü uygulanır.
III-İNCELEME VE TARHİYAT SAFHASINDA BULUNAN İŞLEMLER
1-inceleme ve tarhiyat işlemlerinden sonra tarh edilen vergilerin %50’si ile bu tutara Yİ-ÜFE eklenerek bulunacak tutar ihbarnamenin tebliğinden dava açma süresine kadar hesaplanarak gecikme faizinin,
-Vergi aslına bağlı olmayan cezalarda cezanın %25’inin ihbarnamenin tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde yazılı başvuruda bulunulması halinde ödenme şartıyla vergi aslının %50’sinden,vergi aslına bağlı olmayan cezaların %75’inden ve gecikme faizi ile vergi cezalarından vazgeçilir.
-İştirak halinde cezanın %25’i ödenmesi şartıyla %75’inden vazgeçilir.
-Tamamlanan incelemelerde vergi dairesince tarh ve tebliğ işlemi yapılır. Yapılan tarhiyat üzerine bu kanunun 1. Ve 2. Fıkra hükümlerinden yararlanılır.
-Uzlaşma günü gelmemiş veya uzlaşma sağlanamamış olmakla birlikte vergi ve ceza ihbarnameleri mükellefe tebliğ edilmemiş alacaklar içinde bu madde hükmü uygulanır.
IV-MATRAH VE VERGİ ARTIRIMI
Gelir ve Kurumlar Vergisi Mükellefleri,
2016
|
%30
|
2017
|
%30
|
2018
|
%25
|
2019
|
%20
|
2020
|
%20
|
Az olmamak üzere vergiye esas olunan matrah artırılır.
Gelir Vergisi Mükelleflerinin
- İşletme Hesabı Esasına Göre
2016 yılı için
|
31.900
|
2017 yılı için
|
33.200
|
2018 yılı için
|
35.250
|
2019 yılı için
|
37.500
|
2020 yılı için
|
42.500
|
Bilanço Esasına Göre/Serbest Meslek
2016 yılı için
|
47.000
|
2017 yılı için
|
49.800
|
2018 yılı için
|
52.900
|
2019 yılı için
|
56.200
|
2020 yılı için
|
63.700
|
Türk Lirasından az olamaz.
Kurumlar vergisi Mükelleflerinin
2016 yılı için
|
94.000
|
2017 yılı için
|
99.600
|
2018 yılı için
|
105.800
|
2019 yılı için
|
112.400
|
2020 yılı için
|
127.500
|
Türk Lirasından az olamaz.
Bu fıkraya göre artırılan matrahlar %20 oranında vergilendirilir. Bu kanunun 2 ve 3. Madde hükmünden faydalanmayanlara bu oran %15 uygulanır. Geçmiş yıl zararlarının %50’si 2021 yılı ve izleyen yıl karından mahsup edilmez.
193 sayılı Kanunun 94.maddesi uyarınca ödenen ücretlerden vergi tarhiyatı yapmaya mecbur Olanlar
Ücret ödemelerinin Gayri Safi tutarının yıllık toplamı üzerinden
2016 yılı için
|
%6
|
2017 yılı için
|
%5
|
2018 yılı için
|
%4
|
2019 yılı için
|
%3
|
2020 yılı için
|
%2
|
Oranından az olmamak üzere hesaplanacak gelir vergisini artırırlar.
Katma değer vergisi Mükellefleri hesaplanan KDV’sinin yıllık toplam tutarı üzerinden
2016 yılı için
|
%3
|
2017 yılı için
|
%3
|
2018 yılı için
|
%2,5
|
2019 yılı için
|
%2
|
2020 yılı için
|
%2
|
2020 yılı için %2 oranından az olmamak üzere belirleyeceği katma değer vergisini vergi artırımı olarak beyan eder. Artırıma esas olan ilgili yılın tamamı için artırım zorunludur.
V-ORTAK HÜKÜMLER
-Hesaplanarak veya artırılarak ödenen vergiler gider kaydolunmaz.
-Matrah artırımında bulunulması ibraz yükümlülüklerini kaldırmaz.
-Tahakkuk eden vergilerin tamamı ilk taksit ödeme süresinde ödenirse vergilerden %10 indirim yapılır.
-İdarenin artırımda bulunulmayan yıllar için inceleme hakkı saklıdır.
-Sahte belge düzenleyenler ,terör suçundan hüküm giyenler, bu madde yürürlüğe girdiği tarihte adli makam, kolluk kuvvetleri ve masak tarafından terörün finansmanı veya aklama suçu kapsamında haklarında inceleme yapılanlar bu kanundan yararlanamaz.
VI-İŞLETME KAYITLARININ DÜZELTİLMESİ
-işletmede mevcut olduğu halde kayıtlarda yer almayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşlar,
31.08.2021 tarihine kadar kendilerine veya bağlı bulundukları meslek kuruluşunca tespit edilecek değer üzerinden bir envanter listesi ile vergi dairesine bildirmek suretiyle defterlere kaydedilir. Bu kıymetlere amortisman ayrılmaz.
Aktife kaydedilen emtia için ayrı, makine,teçhizat,demirbaş için ayrı karşılık ayrılır. Emtia için ayrılan karşılık ortaklara dağıtılması veya tasfiye halinde vergilendirilmez. Makine teçhizat ve demirbaş için ayrılan karşılık birikmiş amortisman adlonulur.
Beyan edilen emtia, makine, teçhizat ve demirbaş bedeli üzerinden tabii olduğu oranın yarısı esas alınarak KDV hesaplanır ve sorumlu sıfatıyla beyan edilir, beyan süresinde ödenir. Makine teçhizat demirbaş üzerinden hesaplanan vergi indirilmez. Emtia üzerinden ödenen vergi indirim konusu yapılır. Bunların satışı halinde satış bedeli defter değerinden düşük olamaz.
-Kayıtlarda er aldığı halde işletmede bulunmayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşlar 31.08.2021 tarihine kadar emtialarda aynı neviden emtialara ilişkin cari yıl kayıtlarına göre tespit edilen gayri safi kar oranı, makine teçhizat ve demirbaşlar bakımından rayiç bedeler dikkate alınarak fatura düzenlenir ve vergisel yükümlülükler yerine getirilir. Hesaplanan KDV ilk taksiti beyanname verme süresi içinde izleyen taksitler ise 2. Ve 4. Ayda alınmak üzere 3 taksitle ödenir.
VII-KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE BULUNMAYAN KASA MEVCUDU VE ORTAKLARDAN ALACAKLAR
Bilanço usulüne göre defter tutan KV Mükellefleri 31.12.2020 tarihi itibariyle düzenledikleri bilançolarda görülmekle beraber işletmelerde bulunmayan kasa mevcutları ve esas faaliyeti dışında ki işlemler dolayısı ile ortaklardan alacaklı bulunduğu tutar ile ortaklara borçlu bulunduğu tutar arasında ki net alacaklı tutarları ile bunlarla ilgili diğer hesaplarda yer alan işlemlerini 31.08.2021 tarihine kadar düzeltebilirler.
Beyan edilen tutar %5 oranında hesaplanan vergi beyan süresinde ödenir.
Sağlanacak olup, Kanun Teklifinin kapsadığı düzenlemeler aşağıda başlıklar halinde özetlenmiştir.
İlgili kanun teklifine ulaşmak için tıklayınız
Coşkun ARAS
Yeminli Mali Müşavir